LydiaSierraleone.reismee.nl

Van alles en nog wat

Weer even een bericht vanuit Sierra Leone!

De afgelopen dagen hebben we weer scholen bezocht. Twee keer nu hebben we de morning devotion meegemaakt. Ze zingen het volkslied buiten in rijen en ondertussen hijst een van de kinderen de vlag. Daarna zingen ze heel hard het lied ‘Give me oil in my lamp' en ondertussen lopen de klassen in rijen om de beurt naar hun klaslokaal. Alleen de laatste twee klassen lopen ook nog een rondje om de school, terwijl ze zingen en klappen. We hebben inmiddels al een aantal lessen gegeven, waaronder ook twee muzieklessen. Echt zo leuk! De kinderen hier hebben zoveel ritmegevoel, ze gaan helemaal uit hun dak. Ze kunnen gewoon niet stil blijven staan als ze zingen. De leerkrachten willen graag dat we onze lesopzet opschrijven, zodat zij er ook nog wat van kunnen leren. Zij geven zo totaal anders les. We gaven dinsdag ochtend een rekenles in groep 4. Ik gaf sommige kinderen een getal en dat getal moesten ze springen. 1 grote sprong is een tiental en een kleine sprong is een eenheid. Vervolgens ging de leerkracht eerst het getal zeggen, dus de hele klas wist het getal al en vervolgens ging hij eerst zelf springen. Hij vond het haast nog leuker dan de kinderen. Dit is eigenlijk ook wat ze gewend zijn. De leerkracht doet alles voor en zij hoeven eigenlijk alleen maar te herhalen.

Ik heb inmiddels ook wat leerlingen van de middelbare school geïnterviewd over de burgeroorlog, maar die verhalen zijn echt niet zo leuk. Het is zo bizar als je ziet dat ze je ouders voor je ogen vermoorden en dat jij dan dagenlang in de bush moet schuilen voor de rebellen. Veel meer van dat soort dingen zijn er gebeurt.

Sommige van hen wonen al een aantal jaar alleen of bij een tante ofzo. Als ik vroeg wat voor beroep ze graag willen hebben, dan zeiden ze allemaal, rechter, accountant, arts of bankmanager, maar sommige gaven aan dat ze na de middelbare school langs de kant van de weg spullen moeten gaan verkopen om geld te verdienen. Lang niet voor iedereen hier ziet de toekomst er rooskleurig uit.

We komen bijna elke dag langs een of andere vieze vuilnisbult die enorm stinkt. Daar zit elke dag een oude man blikjes te verzamelen. Vaak komen we ook nog langs een officiële vuilnisbelt en daar lopen best wel wat mensen overheen, te zoeken naar iets kostbaars...


We gaan soms wel eens wat drinken op een terrasje aan het strand, (dat is zo ongeveer de enige plek waar we blanke mensen zien) als we dan naar de auto lopen komen er gelijk een aantal mannen naar ons toe gerend, gehinkeld of geduwd in een rolstoel, om geld te vragen. Tijdens de burgeroorlog zijn waarschijnlijk hun ledematen er afgehakt. Ondanks dat is het toch erg leuk om met z'n vieren ergens wat te drinken!

Vandaag kwamen Annemijn en ik aan op de middelbare school. We hadden geen tijd genoemd, dus ze wisten niet wanneer wij zouden komen. Wij liepen de trap af langs de school, want de school staat op een heuvel, we zagen daar een leraar die een meisje echt een paar harde klappen gaf met een stok. Echt niet leuk om te zien. Hij schrok zich naar toen hij ons zag. Het was geloof ik niet de bedoeling dat wij het zagen. Officieel is het verboden door de overheid, maar het wordt toch nog heel veel gedaan. Later vroeg ook een leerkracht aan ons welke straffen wij geven in Nederland. Hij zei dat wat wij vertelden hier niet hielp. Ik ben benieuwd.

Toen we terug reden heb ik een handdoek gekocht bij een straatverkoper, het zag er heel schoon uit, maar toen ik de handdoek van wat dichterbij bekeek, zag ik dat die al gebruikt was. De chauffeur raadde me aan om de handdoek eerst te wassen,, ik heb het toch maar weggegooid.

Verder is het hier enorm gezellig! Mijn bijnaam die ik van Cecilia (onze gastvrouw) heb gekregen, is Frido, dus tegenwoordig heet ik Frido, kan er wel mee door toch??;)

Het is trouwens erg leuk om jullie berichten te lezen! Ik kan helaas niet alles beantwoorden, omdat we hier erg krap zitten met stroom en internet. Ik heb wel het gevoel dat ik afgesloten ben van alle nieuws. Alleen wat heel heftig is komt hier door. De mensen hier waren echt rouwig om Kadhaffi, hij heeft namelijk best wel wat geld in dit land gestoken,,, nou,, vooral in een enorme moskee, zo ongeveer het enige mooie gebouw hier in dit land;)

Vrijdag en zaterdag gaan we naar Banana Islands. Ben erg benieuwd, je kan daar snorkelen. We zouden eerst naar Turtle Islands gaan, daar schijnt het nog mooier te zijn, je kunt daar zelfs van die enorme schildpadden zien, maar er gaat deze week geen boot, of je moet er heel wat voor neerleggen.

Dit is een beetje wat ik heb gedaan en wat ik hoop te doen!

Reacties

Reacties

carola

Maf idee, als ik dit lees, ben jij aan het snorkelen.... geniet er van, je maakt ook veel heftige dingen mee!
Ik bid voor je Lydia, en ook voor die pubers die zoveel hebben meegemaakt toen ze nog klein waren. Dat Jezus hun pijn geneest, Hij heeft een plan van vrede met ze en niet van onheil, om ze een hoopvolle toekomst te geven Jeremia 29 liefs,

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!