LydiaSierraleone.reismee.nl

Honden, mannen, regen ...

Hoi allemaal,

Hier gaat het allemaal nog z'n gangetje. We gaan drie dagen per week naar de scholen en twee dagen per week werken we thuis aan ons onderzoek. We zitten per dag wel 3 tot 4 uur in de auto, dat is hier gewoon heel normaal. Onze vaste chauffeur Mohammed kon van de week ons niet rijden. De man die ons nu rijdt, is echt lomp. Hij reed tegen een cement blok aan en vervolgens hadden we twee lekke banden en het duurde anderhalf uur voordat het gemaakt was. Hij rijdt ook veel te hard op slechte wegen waar enorme kuilen in zitten. Soms stoten we echt ons hoofd tegen het dak.
Inmiddels hebben we ook al aardig wat les gegeven. Het is echt frustrerend dat je totaal geen materialen hebt om je les qua niveau wat omhoog te krikken. Sommige leerlingen hebben niet eens een potlood of pen. Zij kunnen amper meedoen. De kinderen vinden het helemaal leuk als wij lesgeven. Vooral de muziek lessen zijn geweldig. Ze gaan helemaal los met elkaar. Het is geen gehoor, maar dansen en klappen kunnen ze wel!

We proberen les te geven zoals we dat in Nederland ook doen, maar andere werkvormen vinden ze heel moeilijk. Ze zijn alleen maar gewend om de leerkracht te herhalen en antwoord te geven op vragen. Het lijkt wel of ze heel moeilijk voor hun zelf kunnen denken. In groep 6 lieten we ze een brief schrijven naar een klasgenoot. Er waren er maar een paar die zelf wat zinnen konden bedenken. Soms dan geven wij de leerlingen een opdracht om te doen en dan zegt de leerkracht tegen hen dat ze iets heel anders moeten doen, ach ja..

Het is echt een hele ervaring. Goed onderwijs is hier ook amper mogelijk met de beperkingen alleen al qua materialen.

De gesprekken met de leerlingen over de burgeroorlogen gaan ook heel goed. Ik ben blij dat ik niet in hun schoenen sta. Ze hebben echt de meest heftige dingen meegemaakt en ze maken nu ook nog heel wat mee. Een meisje die mij helpt met mijn onderzoek heeft beide ouders verloren en woont al een poos op zich zelf. Ze is prostituee om haar schoolgeld en haar kamerhuur te kunnen betalen. Ze heeft gewoon geen keus. En dat is dan een leeftijdsgenootje! Het is zo'n leuke meid.

Als we een dag thuis blijven, gaan we vaak aan het eind van de middag naar Lumley beach. Nemen we eerst een taxi, die soms zo volgepropt wordt, dat ze bijna nog op de pook zitten. We lopen dan heerlijk een eind over het strand. Komen we ook nog een beetje aan onze beweging. We worden namelijk netjes van deur tot deur gebracht! Het enige wat jammer is, zijn honden en jongens. Ze zijn wel met elkaar te vergelijken, geloof ik. Ze lopen rustig meer dan een kilometer achter je aan. Denk maar niet dat je ze kan afpoeieren. Het maakt het wel lastig om te onderscheiden welke mensen gewoon vriendelijk willen zijn en welke mensen gelijk je nummer willen of geld.

Zaterdag avond hebben vriendinnen van Bethy, zij is het zusje van Cecilia en woont ook hier in huis, ons haar gevlochten. Wat een werk, ze zijn er bijna drie uur mee bezig geweest. Ze deden helaas ook bovenaan elk vlechtje een elastiekje, toen zag het er wel erg Afrikaans uit. Annemijn en ik hadden gewoon vlechtjes, maar bij Jorine hadden ze alles naar het midden ingevlochten, die liep vervolgens met een pluim op haar hoofd! Super melig! De mensen waardeerden het wel heel erg. Ze vinden het echt leuk als je Afrikaanse dingen uitprobeert. Inmiddels zijn ze alweer uit.

Zaterdag zijn we naar Number 2 river geweest. Ik heb nog nooit van mijn leven zo'n mooi strand gezien. Toerisme is hier zo ongeveer 0,0. Er waren ook maar een handjevol blanke mensen. Alleen heel jammer voor ons, begon het na twee uur te regenen. Nederland is er niks bij. We hebben echt en uur onder een parasol gestaan en om de moed er maar in te houden, hebben we heel wat liedjes gezongen.

Dit was het wel weer zo ongeveer! Jullie zijn weer op de hoogte!

Reacties

Reacties

Anna

Hee lyd!
Het is echt super geweldig leuk om al je verhalen te lezen! En de foto's zijn ok echt mooi! Wat een gave ervaring zeg.. Ik hoop dat deze 2 jaar voor mij al snel om zijn ;) Geniet ervan daar!
Liefs Anna

Corine Bakker

Hoi Lydia,

We hadden vorige week een personeelsfeestje van Volatile en je moeder gaf me de tip om eens op je site te kijken. Wat maak je veel mee zeg! Die ervaringen vergeet je je hele leven niet meer! Groetjes, Corine

carola

Voor dat meisje dat jou helpt met je onderzoek ga ik bidden Lydia!
De Heere Jezus houdt van haar!
liefs, Carola

Henriëtte B

Ha Lydia!

Zo te lezen ben je al aardig gesettled? Wat een verhalen! Ik word er jaloers van. ;) Leuke dingen doen jullie buiten het onderzoek om, ook mooi om echt met de lokale bevolking contact te hebben. Nog een goede tijd daar!

carola

2 december!!! Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag!!
We wensen je een fijne dag helemaal in Sierra Leone!
Dat je je toch heel speciaal zult voelen al ben je zo ver bij Frido en je familie vandaan!!!
Ik bid voor jou vandaag psalm 121 De Heere is je Schaduw aan je rechterhand! Hij zal je komen en je gaan bewaren! Hij waakt over je Lydia!
liefs, Carola

fieneke beens

Vandaag ben je jarig!!
Van harte gefeliciteerd, wij denken aan je.
En hopen dat je een fijne dag hebt.

Liefs van ons allemaal.

Roelie van Dieren

Hoi Lydia,

Kom ik voor het eerst een kijkje nemen op je weblog... zie ik dat je ook nog jarig bent vandaag! Van harte gefeliciteerd en een fijne dag toegewenst!!
Vanmorgen toen ik in het zonnetje met m'n kleindochter aan het wandelen was kwam je mams even een kijkje nemen in de kinderwagen en ontstond er een heel gesprek over vanalles en nog wat en zodoende neem ik nu even een kijkje op je site om te zien hoe het met jou gaat... Je maakt veel mee en ziet een hele hoop dingen zeg. Ik wens je veel sterkte toe bij de vele moeilijke dingen waar je mee te maken krijgt en geniet ook van de vele mooie dingen!!

Groetjes van je "oudbuurvrouw" Roelie.

Hannah

Ha Lyd!

GEFELICITEERD met je verjaardag! Gods zegen voor je nieuwe levensjaar en de tijd die je daar nog zult beleven.
Mooie foto's, bijzondere verhalen...

Sterkte bij alles wat je daar ziet en mee gaat maken en geniet er vooral ook van!

Liefs,
Hannah

Caroline

Lydia,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag die je dit jaar wel op een hele bijzondere plaats mag vieren!
Ik hoop dat je een leuke dag hebt gehad.

Geniet nog van je tijd in Sierra Leone.
Je verhalen zijn echt ontzettend indrukwekkend, dus ik denk dat dat wel goed gaat komen.

Liefs!

Willemieke

Ha Lyd,

nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!En nog een hele goede en fijne tijd toegewenst samen met An en Jorine!

Liefs!

marriet

Heey Lydia
wat een verhalen op je site! heftig en zeer leerzaam denk ik.
Van harte gefeliciteerd nog met je verjaardag. Die vieren we nog wel een keer in nederland:P.
en nog een hele goeie en leerzame tijd in afrika!!!
liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!